Monday, October 28, 2013

KEBAKARAN : tragedi oktober sebelum raya aidiladha

Assalamualaikum
Pada hari raya aidiladha yang lalu, satu kebakaran yang agak besar telah berlaku di Matu.  Lokasi kebakaran adalah di kampung Tian...alhamdulillah, tiada kemalangan jiwa.kerugian aku tak tau.kebakaran jadi teruk sebab jarak rumah dekat2..apa yang lebih menyedihkan TIADA BALAI BOMBA YANG BERADA DI KAWASAN TERDEKAT....MATU DARO TIADA BALAI BOMBA...BALAI BOMBA YANG TERDEKAT ADALAH DI MUKAH...kalau lah BOMBA ada..mungkin jumlah kerugian dapat dikurangkan..x tau lah nak cakap ape...masalah bomba nie, sama macam masalah air, letrik dan kabel internet yang selalu kena curi..pi mai pi mai tang tu jugak...sendiri mau ingatlah lepas nie..cuma masalah ini tak MASUK TV3 JE..lebih dari 10 rumah yang terlibat..takziah kepada mangsa..ini gambar adik aku yang amek.lagak macam YB lawat kawasan amek gambar kawasan kejadian..aku tidak berkesempatan pergi ke kawasan kejadian..alhamdulillah, ada juga sedikit sumbangan yang telah diberikan oleh pihak bertanggungjawab untuk meringankan beban mangsa.semoga Allah merahmati kalian.


gambar ini aku mintak dari junior aku tyme sekolah dulu..sakinah
sewaktu kebakaran


 


 


selepas kebakaran..adik aku pergi ke tempat kejadian




aku cuma terfikir, kalau lah kejadian ini berlaku di negeri pembangkang, misti dah jadi isu besar kerajaan negeri tak bertanggungjawab dan hal kebakaran ini pun masuk surat khabar front page dengan header KAW2 NYE PUN...ok.berhenti.mari kita husnuzon.aku tidak memihak kepada mana2 parti pun..cuma aku mahu hidup anak bangsa dan cucu cicit aku nanti lebih senang dari hidup aku.sekian.dan aku rasa posting ini dah macam caca marba dah.random.mari lah kita muhasabah diri.ini mungkin ujian dari Allah yang datang dengan cara begini yang mungkin membawa seribu satu hikmah dan nikmat..mana tau, abang najib akan bagi kita balai bomba pulak lepas ini =).ini baru namanya rakyat didahulukan.

2 comments:

  1. Kamek rasa perlu diusulkan hal tok kepada wakil rakyat di kwsn kitak...mun nya x dgr juak, report kat pihak pembangkang...senang cerita

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah kan..kmk asa maok report kat harakah jak.haha

      Delete