Sunday, October 20, 2013

RESEPI CHICKEN FLOSS ALA DATIN VINA

Assalamualaikum
hai.bertemu lagi kita diruangan masak2 dapur berasap datin vina.hehe.ini resepi yang simple.main campak2 je.mudah lah.boleh buat hujung minggu dengan anak-anak kat rumah.sambil masak kita eratkan hubungan sesama keluarga.tapi aku buat chicken floss ini sensorang je.adik aku reti makan je.tolong buat tak nak.haha

Bahan-bahan :
  1. 500 g dada ayam *rebus kemudian racik2 lah* -Paham x?aku x reti nak xpalin =)
  2. 5 biji bawang merah 
  3. 1 biji bawang putih *bukan ulas tau, yang seketul biji besar yang tak bukak lagi 2*
  4. 3 inci halia
  5. Serai secukupnya *agak2 koranglah*
  6. Cili kering *ikut suka koranglah nak letak berapa banyak, bergantung dengan tahap kepedasan yang korang nak*
  7. Serbuk kunyit *kalo ada kunyit hidup lagi bagus*

*Bahan-bahan boleh je ikut berapa kuantiti yang korang nak letak..nama pun resepi campak2..bahan2 kat atas nie ikut selera tekak aku lah =)

Cara membuat :
  1. Kisar semua bahan kecuali ayam
  2. Tumis semua bahan-bahan tersebut
  3. Kemudian letakkan ayam
  4. Masak sehingga kering dengan menggunakan api sederhana
Resepi ini sangat simple dan mudah..yang baru nak belajar masak pun boleh buat..aku nie pun baru kenal kuali dan sudip =)

 aku buat waktu raya haji ari 2..so makan dengan ketupat lah jawabnya =)

Kalo nak letak atas bubur nasi pun boleh =) tak semestinya kena makan dengan ketupat

Selamat Mencuba iye Tuan-tuan dan Puan-puan =)

1 comment: